Media coverage

Gruvornas roll i en hållbar framtid

I över ett år har Stockholm Environment Institute granskat den svenska gruv- och mineralnäringen ur flera olika hållbarhetsperspektiv, skriver branschtidningen Process Nordic. Genom så kallade explorativa scenarier har projektet identifierat styrkor, svagheter och utmaningar för att kunna bibehålla en stark konkurrenskraft.

Published on 5 June 2019

− I ett högteknologiskt samhälle är materialförsörjning en strategisk fråga, inte minst för att möta de klimatdrivna hållbarhetsutmaningarna. SEI bidrar med bland annat systemanalys och policyråd, säger Måns Nilsson, vd för SEI.

Processen i sig har också varit mycket uppskattad av branschen. Projektet har utgjort en unik mötesplats för frivilligorganisationer, riksdagspolitiker, företagsledare, forskare och samhällsintressenter kopplade till den svenska gruv- och mineralnäringen.

− Sättet att aktivt involvera sakägare i processen har skapat fler perspektiv vilket uppskattats mycket av branschen, säger Per Ahl vd för Svemin. Det har varit mycket värdefullt för oss att få en extern genomlysning av vår verksamhet och att samarbeta med ett välrenommerat institut som SEI har gett en tyngd till arbetet.

En del av resultatet av samarbetsprojektet är konkreta förslag inom sex olika åtgärdsområden.

• Gör gruv- och mineralnäringen till en cirkulärt inriktad materialhubb
  • Vidareutveckla tillståndsprocesserna genom att beakta relevanta hållbarhetsaspekter
  • Bygg trovärdighet och skapa affärsnytta genom transparens och spårbarhet
  • Utveckla förankringen av verksamheterna såväl lokalt som global